رنگ جلد پاسپورت چه معنایی دارد؟

رنگ های پاسپورت

تا به حال به این اندیشیده‌اید که رنگ‌های مختلف جلد پاسپورت چه معنایی دارد؟ اگر دقت کرده باشید هر کشور برحسب اعتقادات و پیشینه خود جلد گذرنامه‌ها طراحی کرده و تلاش کرده تا وجه جهانی آن را حفظ کند. با آسان بگرد همراه باشید تا به بررسی گذرنامه‌های مختلف جهان بپردازیم.

رنگ جلد گذرنامه

ظاهر گذرنامه چندان به مسافران ارتباطی ندارد و برای تصویر گذرنامه شما چهارچوب‌ها و معیارهای خاصی نیز وجود دارد. همچنین جملات قصاری که روی گذرنامه شما نوشته شده است به انتخاب شما نیست. رنگ جلد گذرنامه نیز یکی از مواردی است که از اختیارات شما خارج است. اما با این حال شاید این موضوع نظر شما را جلب کرده باشد که دلیل اینکه جلد گذرنامه‌ها در رنگ‌های مختلف مشکی، آبی، قرمز و سبز است چه چیزی می‌تواند باشد.

ممکن است به نظر شما عجیب بیاید، اما انتخاب این رنگ‌ها ازهیچ سیستم کشوری خاصی تبعیت نمی‌کند و هیچگونه قاعده خاصی ندارد. اما باز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که این رنگ‌ها کاملا بصورت اتفاقی انتخاب می‌شوند.

رنگ پاسپورت

رنگ اکثر گذرنامه‌ها در جهان بصورت قرمز و یا آبی است اما شفافیت و طیف رنگ آنها با هم متفاوت است. همانگونه که از قبل گفتیم برای انتخاب رنگ این گذرنامه ها هیچ قاعده و قانون خاصی وجود ندارد. اما در انتخاب این رنگ ها سیاست، جغرافیا و حتی دین نیز نقش دارند. البته قابل ذکر است که برای اندازه، تکنولوژی ساخت و اطلاعات و نحوه نوشتن آنها استانداردهایی وجود دارد. اما رنگ جلد هر گذرنامه بیشتر هویت ملی هر فرد را نشان می‌دهد.

گذرنامه قرمز

اعضای اتحادیه اروپا به جز کرواسی از گذرنامه‌های قرمز و کبود استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند ترکیه که قصد دارند به این اتحادیه ملحق شوند نیز از همین رنگ برای گذرنامه‌های خود استفاده می‌کنند. کشورهای کلمبیا، پرو، اکوادور و بولیوی که عضو گروه آندین هستند نیز دارای گذرنامه‌هایی با همین رنگ هستند. در بین آن‌ها کشور سوئیس برای انتخاب رنگ گذرنامه‌های خود از رنگ پرچم کشور خود استفاده کرده است.

پاسپورت های قرمز

گذرنامه آبی

کشورهایی از گذرنامه‌های آبی استفاده می‌کنند که در حوضه کارائیب باشند. علاوه بر این، رنگ پاسپورت‌های کشورهای آرژانتین، برزیل، اروگوئه، ونزوئلا و پاراگوئه که عضو مرکوسور هستند نیز به همین رنگ است. البته با اینکه کشور ونزوئلا عضو مرکوسر نمی‌باشد اما از زمانی که این کشور عضو گروه آندین بود رنگ گذرنامه‌های آن همچنان قرمز می‌باشد.

گذرنامه سبز

به دلیل اینکه رنگ سبز در دین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است اکثر کشورهای اسلامی برای جلد گذرنامه‌های خود از رنگ سبز استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند سنگال و نیجریه نیز که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی غرب آفریقا هستند برای گذرنامه‌های خود از طیف‌هایی از رنگ سبز استفاده می‌کنند.

گذرنامه مشکی

شاید هم انتخاب رنگ گذرنامه دارای دلیلی کاربردی باشد. مثلا از رنگ‌های مشکی و یا طیف‌های خیلی تیره از آبی و قرمز به دلیل اینکه رسمی‌تر به نظر می‌رسند و همچنین کمتر کثیفی و آلودگی را نشان می‌دهند نیز استفاده می‌شود. رنگ گذرنامه‌های کشورهایی مانند نیوزیلند، بوتسوانا و زامبیا نیز به همین رنگ است. البته در کشور زامبیا رنگ مشکی به نوعی رنگ ملی این کشور محسوب می‌شود.

رنگ های پاسپورت

با توجه به این نکات از روی رنگ جلد گذرنامه‌ها می‌توانید به نکات زیادی پی ببرید اما مهم‌ترین نکته این است که بدانید گذرنامه‌ها از اینکه وسیله‌ای برای ارتباطات جغرافیایی، اقتصادی و یا سیاسی باشند چیزی فراتر هستند زیرا آن‌ها به مردم تعلق دارند. برای هر فردی گذرنامه معنی خاصی دارد، برخی آن را وسیله‌ای برای امکان سفر بدون محدودیت می‌دانند و برخی دیگر نیز آن را به معنای یک مانع می‌دانند.

انتخاب رنگ گذرنامه های هر کشور بر عهده خود دولت آن کشور است. اما شاید اهمیت گذرنامه در هویت برند یک کشور را تعداد معدودی از کشورها بدانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search