راهنمای سفر نوروزی به کرمانشاه

استان کرمانشاه جزو استان‌های غربی ایران محسوب می‌شود که با کشور عراق هم مرز می‌باشد و به واسطه آب و هوای بسیار دلپذیر این استان در تعطیلات عید، مسافران زیادی کرمانشاه را مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. با آسان بگرد همراه باشید تا به بررسی و معرفی جاذبه‌های این استان زیبا بپردازیم.

مجموعه تاریخی و طبیعی بیستون

در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و جنوب غربی شهر بیستون مجموعه‌ای بسیار زیبا و متنوع از تاریخ و طبیعت قرار گرفته است که چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این منطقه به دلیل آب و هوای بسیار مناسب و قرارگیری آن بر مسیر جاده ابریشم باعث شد تا مورد توجه فرماندهان و پادشاهات زیادی قرار بگیرد. آثار بجا مانده بر در دل این کوه نیز گواهی صحت بر گفته ما دارد.

طاق بستان و پارک کوهان

محوطه طاق بستان و پارک کوهان مجموعه‌ای است از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌ها که در دوران حکومت ساسانیان شکل گرفته‌اند. مجموعه طاق بستان از نظر تاریخی بسیار ارزشمند می‌باشد چرا که گنجینه‌ای از تاریخ را در دل خود جای داده است همچنین مجموعه طاق بستان و پارک کوهان شامل دو طاق بزرگ و چند سنگ نبشته است.

از طرفی وجود کوه و چشمه در این منطقه علاوه بر زیبایی منحصربفردی که به این مجموعه داده بلکه توانسته به توجه طبیعت گردان را نیز به خود جلب کند.

معبد آناهیتا

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، کرمانشاه جاییست که به وفور می‌توان گذر تاریخ را مشاهده نمود و از آن لذت برد. معبد آناهیتا نیز گل سرسبد جاذبه‌های تاریخی استان کرمانشاه محسوب می‌شود که باستان شناسان آن را به دوران حکومت اشکانیان و ساسانیان نسبت می‌دهند. کاخ آناهیتا بر روی صخره‌ای مشرف به دشت کنگاور بنا شده است. در آن دوران آناهیتا نماد فرشته و نگهبان آب، فراوانی، زیبایی و باروری بوده است. معبد آناهیتا از بزرگ‌ترین بناهای سنگی ایران به حساب می‌آیند که در شهر کنگاور استان کرمانشاه واقع شده است.

غار قوری قلعه

همیشه غارها دارای جذابیت‌های منحصربفردی هستند که غار قوری قلعه نیز بر همین اصل استوار است. این قار در ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری شهر روانسر در دامنه کوه شاهو قرار گرفته است. قوری قلعه بزرگترین غار آبی خاورمیانه به حساب می‌آیند که طول برابر ۱۲ کیلومتر دارد. جالب است بدانید که دمای داخل این غار در تمامی فصول سال تقریبا ثابت و مابین ۷ تا ۱۱ درجه می‌باشد.

ریجاب

اگر از جاذبه‌های تاریخی استان کرمانشاه دیدن کردید به سراغ طبیعت آن و ریجاب برویم که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار دارد. اگر قصد دیدن ریجاب را دارید باید برنامه ریزی درستی از قبل داشته باشید چراکه مسیر رسیدن به ریجاب کاملا کوهستانی و پیچ در پیچ است و پیشنهاد می‌شود صبح زود برای دیدن این منطقه راه بیافتید. ضمنا در طول مسیر حواستان را کاملا به رانندگیتان بدهید.

رودخانه الوند تنها رود ریجاب به حساب می‌آید که خود به تنهایی جلا و زیبایی منحصربفردی را به این منطقه هدیه داده است. علاوه بر این‌ها در ریجاب نیز می‌توان بیشتر از ۲۵ اثر تاریخی و باستانی را دید که قلعه یزدگرد سوم ساسانیان و برج ریجاب از معروف‌ترین آنهاست.

تکیه معاون الملک

از دیگر بناهای تاریخ این استان می‌توان به تکیه معاون الملک اشاره کرد که متغلق به دوره قاجاریه است که به یادگار در شهر کرمانشاه بجا مانده است. تکیه معاون الملک در بافت قدیمی این شهر و در محله آبشوران قدیم و خیابان حدادعادل قرار گرفته است. از نکات بارز این بنا می‌توان به کاشی کاری‌های منحصربفردش اشاره کرد که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی از نقوش برجسته و نیمه برجسته و همچنین رنگ‌های صد در صد طبیعی استفاده شده است که در جهان همتایی ندارد.

تکیه معاون الملک از سه قسمت حسینیه، عباسیه و زینبیه تشکیل شده است که دارای سه در ورودی می‌باشد. موزه مردم شناسی شهر کرمانشاه نیز در ضلع جنوبی قسمت عباسیه تکیه معاون الملک و در تالاری به مساحت ۲۰۰ متر قرار گرفته است که شامل ۲۹ ویترین از اشیاء قدیمی، صنایع دستی و پوشاک با مضامین فرهنگی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search