جاذبه های گردشگری همدان

جاذبه های گردشگری همدان

بدون شک همدان از شهرهای تاریخی و باقدمت ایران است که اولین اقوام آرایی در این منطقه سکنی گزیدند و اولین پایتخت ایران زمین نیز همین شهر بوده است؛ همین امر سبب شده از نظر تاریخی، قدمت طولانی داشته باشد. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی جاذبه های گردشگری همدان بپردازیم.

این شهر از نظر طبیعی هم بکر و بی‌نظیر است و دوستداران طبیعت نیز با دیدن این شهر و مناطق اطراف آن حتما عاشق همدان خواهند شد. هرچه از جاذبه های گردشگری همدان بگوییم و بنویسیم کم است و تا آن را نبینید با عمق زیبایی‌هایش آشنا نخواهید شد.

جاذبه های گردشگری همدان

جاذبه های گردشگری همدان

همدان در منطقه‌ای مرتفع واقع شده است و تبعا آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. این شهر از شمال به ارتفاعات الوند می‌رسد و موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که در مسیر بادهای شدید قرار دارد. دوری از دریا نیز از دیگر عوامل موثر در وضعیت آب و هوایی همدان است. پس اگر قصد سفر به همدان را دارید، خاطرتان باشد که در فصل‌های پاییز و زمستان احتمالا با سرمای شدیدی مواجه خواهید شد.

غار علیصدر

شاید مشهورترین جاذبه گردشگری همدان غار علیصدر است. این غار طولانی‌ترین غار آبی جهان است که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. با خرید بلیط و رفتن به این غار باید سوار قایق شوید و بیش از یک ساعت در این غار به قایقرانی بپردازید. اما مطمئنا با دیدن زیبایی‌ها غار به هیچ وجه متوجه گذشت زمان نخواهید شد.

غار علیصدر

گنجنامه

گنجنامه یک مجموعه توریستی، تفریحی است که در ۵ کیلومتری غرب این شهر قرار گرفته و به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری همدان محسوب می‌شود. این منطقه آب و هوای بسیار دلنشینی دارد و هر ساله گردشگران زیادی به اینجا می‌آیند.

یکی از جاذبه‌های جذاب گنجنامه، سنگ نبشته آن است که متعلق به دوران داریوش و خشایارشاه است. این سنگ نبشته در دل کوه و به زبان پارسی باستانی حکاکی شده است. حتما از این کتبیه باستانی دیدن کنید؛ دیدن آثاری که شاید به بیش از ۲۵۰۰ سال برمی‌گردد، چندان راحت نیستند.

دیگر بخش جذاب این منطقه، آبشار گنجنامه است که که سرچشمه آن از کوه‌های الوند است. در روزهای سرد سال نیز این آبشار یخ می‌بندد و بسیاری از یخ نوردان این منطقه را برای یخ نوردی انتخاب می‌کنند. با طی کردن تپه‌های عباس آباد نیز می‌توانید به بالای آبشار برسید و گنج نامه را زیر پای خود مشاهده کنید.

یکی از جاذبه‌های جذاب این منطقه تله کابین آن است. طول این تله کابین ۱۶۸۰ متر و تا ارتفاع ۸۰۰ متری نیز بالا می‌رود. علاوه بر این‌ها بانجی جامپینگ، سورتمه، اسکی، تریال، سنگ نوردی از جمله تفریحات ورزشی این منطقه است. همچنین برای رفع خستگی نیز می‌توانید از کافی شاپ یا رستوران منطقه نیز استفاده کنید.

از پیست اسکی مجموعه گنجنامه یا تاریک‌دره می‌توان در ماه‌های دی، بهمن، اسفند و فروردین استفاده کرد. طول آن ۶۰۰ متر است و شیب آن ۲۵ درصد می‌رسد. پس اگر به ورزش اسکی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما پیست اسکی گنجنامه را امتحان کنید. تعادل هوایی نیز یکی دیگر تفریحات جالب این مجموعه است که می‌تواند برایتان جالب توجه باشد.

اگر هم به ارتفاع علاقه دارید و دوست دارید هیجان جدیدی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم پیاده‌روی بر روی پل معلق ۲۰۰ متری را هم امتحان کنید. قطعا دیدن از این مجموعه جذاب، تجربه متفاوتی را از همدان در خاطراتتان ثبت خواهد کرد.

گنجنامه همدان

دریاچه سد اکباتان

این دریاچه در ۱۱ کیلومتری شرق همدان واقع شده است و ورزش‌ها و تفریحات آبی مثل اسکی روی آب نیز در این منطقه مهیا شده است. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، می‌توانید از مهمانسرای آن نیز استفاده کنید.

دریاچه سد اکباتان

سراب گیان

بدون شک یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری همدان سراب گیان است که در زبان کردی به معنای سراب جان، بهشت گمشده است. این منطقه پر از درختان چنار کهنسال است که نشان دهنده قدمت طولانی این منطقه دارد. سراب گیان طبیعت زیبایی دارد که تپه‌های آن قدمت چند هزار ساله دارند.

سراب گیان

آرامگاه باباطاهر عریان

همدان علاوه بر اینکه شهری باستانی و قدیمی است و طبیعت زیبایی هم دارد، بزرگان ادبی و علمی بسیاری را هم در خود جای داده است. یکی از این بزرگان باباطاهر عریان از شاعران و عارفان ایرانی در قرن پنجم هجری قمری است. این آرامگاه در سال ۷۶ در فهرست آقار ملی ایران ثبت شده است.

یکی از جذابیت‌های این آرامگاه تزئینات داخلی آن است که هر بیننده‌ای را شگفت زده می‌کند. تزئینات کاشی‌کاری و دو بیتی‌هایی از این شاعر که بر روی دیوارها حک شده است، فضای زیبایی را به این مکان داده است.

آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه این طبیب و عارف ایرانی نیز در همدان قرار دارد. طرح این آرامگاه از روی برج قابوس بن وشمگیر الهام گرفته شده است. در این آرامگاه موزه‌ای هم قرار دارد که مجموعه‌ای از آثار قدیمی و کتب خطی بوعلی سینا به نمایش گذاشته شده است.

آرامگاه بوعلی سینا

تپه هگمتانه

همان‌طور که گفتیم همدان یا هگمتانه نخستین و قدیمی‌ترین پایتخت ایران است که جزو معدود شهرهای باستانی است که هنوز هم سرپا باقی مانده است. شاید بتوان تپه هگمتانه را مهمترین جاذبه های گردشگری همدان دانست چراکه قدیمی‌ترین آثار باستانی در این مکان یافت می‌شود. حتی این شهر شبکه آبرسانی بسیار منظم و پیشرفته‌ای داشته است.

تپه هگمتانه

موزه هگمتانه

در ضلع شرقی تپه هگمتانه، می‌توانید موزه هگمتانه را ببینید که اشیایی که در این منطقه کشف شده‌اند، نگهداری می‌شوند. اشیایی که بیشتر از کاخ‌های هخامنشی پبدا شده‌اند، مثل ستون مربوط به دوران اردشیر دوم، دو مهر استامپی سنگی، سرگاو از جنس سفال از جمله این آثار قدیمی و منحصر به فرد است.

موزه هگمتانه

بازار سنتی همدان

مطمئنا برای بیشتر گردشگران، بازارهای هر شهر مهم‌ترین جاذبه آن شهر است. همدان نیز از این قاعده مسنثنی نیست و بازار قدیمی زیبایی دارد. مجموعه بازار سنتی همدان از ۳۶ بازار تشکیل شده است که معماری آن‌ها نیز به دوران قاجار برمی‌گردد. این مجموعه نیز به ۳۰ هکتار وسعت دارد و عمده فروشان و خرده فروشان در آن به فعالیت می‌پردازند. در سفر خود به همدان بازدید از این بازار را از دست ندهید.

همدان شهری با ارزش‌های گردشگری بالایی است. گنبد علویان، موزه مردم شناسی همدان، موزه تاریخ طبیعی همدان، دره مرادبیک، باف موزه نظری، مجسمه شیرسنگی، خانه قدیمی لطفعلیان و … از دیگر جاذبه های گردشگری همدان است.

سوغات همدان سفال است. معروف‌ترین سفال ایران متعلق به لالجین همدان است. مطمئنا در همین بازار سنتی نیز می‌توانید انواع سفال‌ها با رنگ و لعاب متنوع را بیابید. علاوه بر این‌ها شیرینی‌های همدان نیز در بین ایرانیان بسیار محبوب هستند.

نان شیرمال، نان نارگیلی و باسلوق از جمله شیرینی‌های همدانی هستند که حتما تجربه میل آن‌ها را از دست ندهید. سوای تمام این‌ها، همدان بیش از ۱۰۰ نوع ترشی دارد که استفاده از سبزی‌ها و چاشنی‌های بومی منطقه آن‌ها را منحصربه فرد کرده است.

بازار سنتی همدان

همدان رستوران‌ها و غذاهای خوبی هم دارد. آبگوشت‌های همدان با ظرف‌های سفالیش بسیار معروف است. حتما در سفر خود به این شهر فرصت چشیدن آن‌ها را از دست ندهید.

دیدید که هرکدام از جاذبه های گردشگری همدان بسیار هیجان‌انگیز و معرکه است. مطمئنا برای دیدن این همه زیبایی باید چندین روز زمان صرف کنید. حتما قبل از سفر به این شهر برنامه خود را بچینید تا بهترین استفاده را از زمان خود در این شهر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search